mongγol bičig & manju bithe

mongγol bičig & manju bithe

orciγuluγci / hafumbukū

jakiy-a / jasigan

bithei.niyalma@gmail.com

Friss topikok

ungsiγčid

γajar-un bömbörceg

mint földbe harapottnak a csók

2012.11.24. 22:17 Kápolnás Olivér

zöld tára.jpgA mongol írásbeliség egyik gyöngyszeme a Zöld Tára története (noγuγan dar-a eke-yin tuγuji). Ez egy könnyen érthető történet az egyszerű világi hívőknek, nincsenek benne elvont filozófia fejtegetések. A történet szerint Zöld Tára  67 éven keresztül meditált, majd mikor eljut a tökéletességre egy fiút kér maga mellé, hogy ne legyen egyedül idős korában. A megszülető gyerek három nap után eltűnik, Zöld Tára égen-földön keresi, az útján segítők is akadnak (egy kánya és egy remete, akit Tára a melléből lefejt tejjel kínált (süü-ben altan tebsin-dür degürtel-e tosuju abuγad mergen caγan baγsi-dur ergün baribai)). Végül megtalálja a fiát, aki buddhák földjén ad tanítást a bodhiszatváknak. Tárát sokkolja a viszontlátás, felül kerekedik benne az anyai énje és

köbegün mini namayiki orkiqu ni ene bolbau kemen saγun aman-iyar siroi ömküjü unabai .. šigemuni burqan irejü aman siroi-yi kelen-iyer arciγad degegsi tataju bos(u)γaγad γurban-tai γurban üy-e surγali ayiladubai .
   amuraγ-un ecüs qaγacadaγ bisiü .
   qaγacaγsan-u qoyin-a nigen aγuljadaγ bui .
   törögsen-ü ecüs üküdeg bisiü .
   ükügsen-ü ecüs törödeg bui .
   tariγsan-u ecüs qadudaγ bisiü .
   qadausan-u ecüs urγudaγ bui
kemekü surγali jarliγ boluγad bucabai ..

[Zöld Tára] felsikoltott: - Fiam! Hát elhagysz engem?! - majd földet tömött a szájába és összeesett. Odament hozzá Sákjamnui Buddha és a nyelvével tisztította meg Zöld Tára száját a földtől, majd támogatva felállította. Háromszor mondta el a Három idő tanítását, majd mielőtt visszatért volna, a következő tanverset szavalta:
   Nem az elválás van-e a szerelem végén?
   Elválás után jön az új találkozás.
   Nem a halál van-e az élet végén?
   Halál után jön az új születés.
   Nem az aratás van-e a vetés végén?
   Aratás után jönnek az új hajtások.

A történet vége happy end, de ne szaladjunk előre. Az idézetben szereplő buddhista tanversből erősen érződik, hogy a hétköznapi embereknek íródott. Van egy ennél is érdekesebb részlet, mit jelentsen az, hogy Buddha saját nyelvével tisztította meg Zöld Tára száját? A kérdés olyannyira jó, hogy nem is tudok rá válaszolni.
  A mongol írásbeli hagyományban egyébként nem sok csók csattan el, Csojdzsid tündér történetében (coyijid dakini-yin tuγuji) szerepel egy halotti szertartás leírása és némely kéziratos változatban azt olvashatjuk, hogy néhányan a holtest szájához érintették a szájukat (ükeger-ün aman-dur ama-ban kürgen). Ennek a hátterében talán az az elképzelés állhat, hogy a halál pillanatában a lélek a szájon át hagyja el a testet, mondhatnánk, hogy kileheli a lelkét a haldokló. A távozó lelket meg lehet fogni egy lélekcsapdával, pl. Dzsingisz kán kultuszhelyén (Ordoszban, Belső-Mongólia) a legnagyobb becsben őrzött és tisztelt tárgy egy kis ezüstdoboz volt, amiben csupán egy gyapjúpamacsot tartottak, feltehetően ebben Dzsingisz kán lelke volt beleivódva, tehát halott szájára adott csókkal talán a lélek egy darabját lehet beszippantani(?). Természetesen ez nem válasz a fenti kérdésre, hogy Zöld Tára szájából miért a nyelvével veszi ki a fájdalomban bevett földet Buddha.

Szólj hozzá!

Címkék: dzsingisz fehér öreg noγuγan dar-a eke-yin tuγuji caγan ebügen zöld tára coyijid dakini-yin tuγuji coyijid

A bejegyzés trackback címe:

https://bicig-bithe.blog.hu/api/trackback/id/tr34923684

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása