mongγol bičig & manju bithe

mongγol bičig & manju bithe

orciγuluγci / hafumbukū

jakiy-a / jasigan

bithei.niyalma@gmail.com

Friss topikok

ungsiγčid

γajar-un bömbörceg

a Tan lova

2012.02.24. 01:43 Kápolnás Olivér

A buddhizmus indiai szülőhazája nagy mértékben különbözött a mongol pusztáktól. Egy egyszerű pásztor, aki a fél életét a lován töltötte nem biztos, hogy különösebb érdeklődést mutatott a vallás filozófiai kérdései iránt. A fogalmakat egyszerűen kellett tálalni, úgy, hogy mindenki megértse. Például egy hasonlattal. És a fél életét lovon töltő pásztor milyen hasonlatot tud a legjobban megérteni? Természetesen olyat, amiben egy paripa szerepel. Például ezt:

qamuγ burqan bodisatu-a-yin adistad bürin qoyar ciγulγan-u erkim-ün coγ nom-un cinar ünen-iyer bütügel buyan-u morin-tur maši kölgelejü irügel-ün γaγcaγar-un jiluγa-bar jiluγadaγad kiciyenggüi-yin tasiγur-iyar türgen-e tašiγuradaγulju nirwan-u tib-tür jorinciqui boltuγai

Minden buddha és bodhiszatva áldásával és a legkiválóbb erény és bölcsesség magasztos, ragyogó tanának az igazságával megalkotott paripát üljem meg, az áldás egyetlen kantárjával irányítsam, a fáradhatatlanság ostorával ösztönözzem, így vágtassak a Nirvána földjére!


A hasonlat egyszerű és könnyen elképzelhető. Így változott meg a buddhizmus formája a mongol pusztákon. Ahogyan a faló bejutott Trójába, úgy vágtatott be a buddhizmus az emberek lelkébe.

Szólj hozzá!

Címkék: buddhizmus mongol buddha pásztor paripa faló tan trója

A bejegyzés trackback címe:

https://bicig-bithe.blog.hu/api/trackback/id/tr344189527

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása