A mongolok, ahogy a világ összes népe, előszeretettel átkozták meg ellenségeiket. Sajnos az írott forrásokban nem sok átokszöveg maradt fent. Nézzünk azért egy példát! Mikor Dzsingisz kán a tangutok ellen indított hadjáratot, a legenda szerint egy boszorkány betegséget szórt a seregére, amitől paripák és vitézek hullani kezdtek, mint a legyek. Dzsingisz az öccsét, Kaszart hívta, hogy nyilazza le a boszorkányt. Kaszar térden lőtte őt, aki így nem halt meg azonnal, volt még ereje, hogy átkot szórjon gyilkosára. Állítólag ezt mondta: qasar-un nuγun üre inu sirqan-dur ükükü boltuγai . ökin üre inu ere-degen gegegdetügei azaz, Kaszar! Fiúági leszármazottjaid sebesüléseikbe halljanak bele, leányági utódaidat férjeik vessék el maguktól!
Manapság a mongolok a durva átkok helyett inkább a finomabb szidalmakat részesítik előnyben. Néhány példa:
ergigüü amitan ~ hülye állat!
ečige-iyen čini ~ apád!
γabal čini ~ koponyád!
ečige-yin-iyan čini tolγoi ~ apád feje!
γaqai-yin baγasu ~ disznószar!
noqai-yin sigesü ~ kutyapisi, bár ez szó szerint tényleg kutyapisi, és jól is rímelne a disznószar szidalomra, de nem erről van szó. A pisi ebben a kifejezésben nem pisi, hanem sperma. Azaz úgy értelmezhetjük ezt, hogy apád egy kutya! Ennek a szidalomnak van egy párhuzama is, maγu sigesü, azaz rossz pisi. Azonban a jelentése ennek kb. annyi, hogy beszari alak. Ez úgy jön össze, hogy hitvány anyagtól fogant, emiatt hiányzik a bátorság és a tűz belőle.
Térjünk vissza a kutyára, mert ez nagyon érdekes, főleg annak a tudatában, hogy egy legenda szerint Dzsingisz kán őse egy kutya volt! Azaz egy holdfényből támadt vitéz, aki azonban kutya képét öltötte magára távozásakor. Azért én nem mertem volna Dzsingisz szemébe mondani, hogy kutya apád!
Hát igen, nem csak az éremnek, hanem a kutyáknak is két oldaluk van.