mongγol bičig & manju bithe

mongγol bičig & manju bithe

orciγuluγci / hafumbukū

jakiy-a / jasigan

bithei.niyalma@gmail.com

Friss topikok

ungsiγčid

γajar-un bömbörceg

kivégzik azt, aki nem térdel le?

2010.11.14. 19:40 Kápolnás Olivér

1235-ben Ögödej parancsot adott a nyugati hadjáratra, ennek egyik következménye az lett, hogy mongol lovak patája taposta azt a földet is, ahol éppen írom ezeket a sorokat (Wekerle). 1237-ben még csak félúton járnak a mongolok, az útjukba kerülő kipcsak törzsekkel számolnak le, akiknek egy részük nyugatra menekül (kunok), a másik részük behódol, a harmadik részük pedig hősi(?) halált hal. Ezekről a harcokról nem sokat lehet tudni, írott forrás elvétve akad csak. A Juan-dinasztia történetében van egy bekezdés, amiben az egyik kipcsak törzs vezéréről, Bacsmanról olvashatunk. A részlet a mandzsu fordításából származik (dai yuwan guruni suduri)

taidzung han i uyuci aniya . fulahūn coko . niyengniyeri . han i deo i jui meng g'u cooha gaifi . cin sai bu aiman be dailame generede tere aiman i ejen baciman mederi tun de dosika .. tere be meg g'u donjifi ebšeme cooha dosime mederi dalin de isinaha manggi gaitai amba edun dafi mederi muke gocifi . dooci oome micihiyan ohobi … meng g'u urgunjeme hendume abka muse de jugūn neifi buhengge kai sefi uthai dosifi cin sai bi aiman i niyalma be wacihiyame wafi aiman i ejen baciman be jafaha . meng g'u baciman be niyakūra sere de baciman hendume bi inu emu gurun i ejen . banjiki seme baiha doro bio . tere anggala bi geli temen waka . niyalma de ainu niyakūrambi .. meng g'u uthai baciman be hori seme horiha .. baciman imbe tuwakiyara niyalmai bar hendume bi mederi tun de ukame dosihangge nimaha ci ai encu . tuttu ocibe jafabuhangge abka i giyan kai .. te muke jidere erin hamika . cooha hūdun bedereci acambi .. tere be meng g'u donjifi cooha bedere de muke isinjifi amargi cooha muke de gaibuha ..

Ögödej kán kilencedik évében, a vörös tyúk évének [1237] tavaszán a kán öccsének fia, Möngke sereget vezetett a Kipcsakok leigázására. A Kipcsakok vezetője, Bacsman egy tengeri szigeten keresett menedéket. Fülébe jutott ez Möngkének és erőltetett menetben vonultak a tenger partjára. Mikor odaértek hatalmas szél támadt és a visszahúzódott a tenger árja, láthatóvá vált egy gázló. Möngke így szólt örömében: az Ég utat adott nekünk! Majd nyomban átkeltek a szigetre, lemészárolták a Kipcsakokat, és elfogták a vezérüket, Bacsmant. Mikor Möngke ráparancsolt a foglyára, hogy vesse térdre magát, Bacsman így válaszolt: egy ország ura vagyok én, most a szokás szerint az életemért kellene könyörögnöm? Egyébként meg nem vagyok teve, egy ember pedig miért is térdelne le? Möngke erre parancsot adott, hogy vessék fogságba, amint nyomban meg is tettek.
  Bacsman így szólt az őrzőjének: úgy menekültem erre a szigetre mint valami hal, az elfogásom az Ég rendelése volt. Most vissza fog térni majd a tenger, a katonaságnak gyorsan vissza kellene vonulnia. Meghallotta ezeket a szavakat Möngke és visszavonult a seregével, de közben megérkezett az ár, elragadta a hátvédjét a tenger.


Mi itt az érdekes? Az, hogy Möngke Mózesnek képzeli magát, aki előtt szintén megnyílt a tenger? Nyilván nem gondolhatta ezt, mert nem valószínű, hogy hallott volna róla (bár elvileg elképzelhető, hogy találkozott valami kazár szórvánnyal).
  Bacsman sorsáról eltérő véleményeket találunk a modern történeti művekben, egyik verzió szerint egyből kivégezték, amikor nem hajtott térdet Möngke előtt, a másik változat szerint életben maradt, majd csatlakozott a mongolokhoz (majd egyes elképzelések szerint hamarosan fellázadt.) A fenti szövegrészlet szerint nem ölték meg, hanem fogságba vetették és még az is érződik, hogy bár Bacsman konok volt, mégsem volt teljesen ellenséges a mongolokkal szemben, mert akkor nyilván nem mondja nekik, hogy emelkedni fog a vízszint és ezért ideje visszaindulni.
  Bacsman élete és halála részletkérdésnek tűnik, viszont ha olvassuk Carpini 1247-es útijelentésének 3. fejezetét, akkor azt találjuk, hogy a csernyigovi fejedelmet kivégezték, mert nem hajolt meg Dzsingisz képmása előtt. Hitével összeegyeztethetetlennek tartotta, hogy egy halott képmása előtt földre boruljon, de Batu előtt fejet hajtott volna. A két esemény természetesen kicsit más, mert Bacsmannak nem a kán előtt, hanem csak egy unokatestvére előtt kellett volna térde ereszkednie, aminek a meg nem cselekedése nem vont kivégzést maga után. A másik esetben meg a a birodalom alapító kán képmása előtt kellett volna fejet hajtani, itt halál várt az ellenkezőre.
  A fentiek alapján arra gondolhatunk, hogy Möngke nyugodtan kivégezhette volna Bacsmant, feltehetően ez senkit sem lepett volna meg, azonban valószínűleg szüksége volt Möngkének a foglyára. Ekkor még rengeteg terület várt meghódítása, minden egyes törzsfő csatlakozása, önkéntes behódolása felmérhetetlen hasznot hozott a mongolok számára. Ez lehetett az oka, hogy nem végezték ki. Tíz évvel később már más szelek fújtak, a mongol uralom szilárd volt a frissen megalakult Arany Horda területén, de egy vazallus orosz fejedelem megölése segíthetett az uralom további megerősítésében.
  Azonban az indítékok fenti rekonstrukciójánál nem szabad elfejteni Marczali Henrik örök érvényű szavait: „kutatásunk egyik vagy másik kérdésben nem juthat biztos eredményhez, úgy hogy más megoldás tán épp oly valószínű s lehető, mint az, melyet mi találtunk”
                         Szuzdal elfoglalása, vajon Bacsman ott volt az ostromlók között?

 

Szólj hozzá!

Címkék: teve dai yuwan guruni suduri dzsingisz ögödej bacsman carpini möngke 1237

A bejegyzés trackback címe:

https://bicig-bithe.blog.hu/api/trackback/id/tr372448667

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.